Brukervilkår for Leii AS sin digitale løsning

Brukervilkår for tilbydere i Leii AS

“Ved å registrere deg samtykker du til elektronisk kommunikasjon og godtar Brukervilkår for tilbydere i Leii AS”

Aksept av brukervilkår

Disse vilkårene gjelder for bruk av Leii AS (Leii) sin digitale løsning på www.leii.no og mobilapplikasjon (Plattformen). Ved å bruke Plattformen godtar du disse brukervilkårene. Med «bruk» menes registrering som tilbyder (Tilbyder) som fysisk eller juridisk person.

Varsel om endringer: Leii kan endre vilkårene. Endringer varsles på varig medium (typisk e-post) minst 15 dager før ikrafttredelse. Din videre bruk etter ikrafttredelse anses som aksept. Dersom du ikke aksepterer nye vilkår, kan du avslutte bruken før ikrafttredelse.

Dersom du ikke godtar de til enhver tid gjeldende brukervilkår, skal du ikke bruke den digitale løsningen eller benytte deg av plattformen. Er du uenig i de til enhver tid gjeldende brukervilkår, men har registrert deg, må du uten opphold slette din brukerkonto. (Se Slette brukerkonto).

Brukervilkårene suppleres av Leii sin personvernerklæring (Personvernerklæring), og eventuelle særskilte avtaler du har inngått med Leii AS.

Om plattformen

Leii leverer en digital formidlingstjeneste som kobler Tilbydere med kunder. Tilbyder leverer tjenesten i eget navn og for egen regning og risiko til kunden. Leii er ikke part i selve tjenesteleveransen, men tilbyr infrastruktur for synlighet, kommunikasjon og betaling.

Plattformen er under kontinuerlig utvikling og forbedring og vil kunne inneholde feil og mangler.

Ansvarsbegrensninger

Tilbyder er selvstendig oppdragstaker og bærer fullt ansvar for egen virksomhet og leveranse overfor kunde, inkludert reklamasjon, retting og eventuelt prisavslag. Leii skal holdes skadesløs for krav som springer ut av leveransen mellom Tilbyder og kunde.

Registreringsformer

Du kan registrere brukerkonto som:
– Juridisk person (AS/forening mv.),
– Enkeltpersonforetak (ENK), eller
– Privatperson (uten org.nr.) via PayoutPartner.

Utbetaling for privatpersoner: Leii samarbeider med PayoutPartner for administrasjon av utbetalinger til privatpersoner uten organisasjonsnummer. Privatpersoner som velger denne løsningen må akseptere PayoutPartners vilkår.

Registrere brukerkonto

For å registrere deg som tilbyder i plattformen må du:

  1. Være over 18 år og ha lov til å arbeide i Norge.
  2. Identifisere deg med følgende informasjon:
    E-postadresse og et norsk mobilnummer, og i tillegg for
    i. Fysisk privatperson: Norsk fødselsnummer eller D-nummer
    ii. Enkeltpersonforetak: Organisasjonsnummer
    iii. Juridisk enhet: Organisasjonsnummer
  3. Ha en norsk bankkonto for utbetaling av penger opptjent fra oppdrag gjennom plattformen.

Krav om fullstending brukerprofil

Du som tilbyder plikter å opprette, og til enhver tid vedlikeholde, og oppdatere din egen og dine ansattes/tilknyttede tilbyderes brukerprofiler. Tilsvarende plikter du som tilbyder å opprette, til enhver tid vedlikeholde og oppdatere en oversikt over den eller de tjenester du tilbyr, herunder eventuelt også tilleggstjenester. Under nærværende redegjørelse skal det også oppgis priser knyttet til hver tjeneste.

Tilbydere som tilbyr sine tjenester gjennom Leii skal ikke skaffe seg, eller forsøke å skaffe seg, en økonomisk fordel ved å referere til, markedsføre, eller på annen måte tilkjennegi, eventuelle ansettelsesforhold (herunder oppgi stilling) til eksisterende arbeidsgiver(e) som ikke klart er en del av tilbyders tjeneste. Dette gjelder både i form av skriftlig profilbeskrivelser, profilbilde, gjennom dialog med kunder/potensielle kunder.

Alle opplysninger som oppgis ved registrering av brukerkonto og profil(er), og senere ved oppdatering av Min Profil må være korrekte og fullstendige. Dersom det viser seg at opplysningene ikke er sannferdige, eller dersom opplysningene er svært mangelfulle, kan du bli nektet å bruke Plattformen.

Tilbyder plikter uoppfordret å informere Leii løpende om inntrådte hendelser som kan være relevante for å vurdere om tilbyderen tilfredsstiller brukervilkårene.

For å kunne levere tjenester til kunder via Plattformen må tilbyder ha godkjent(e) profil(er). Leii forbeholder seg retten til å gjennomføre kontroll av profil før denne publiseres og gjøres tilgjengelig for bestilling i Plattformen.

Krav til tilbyder og utføring av tjenesten

Egen ledelse og metodefrihet: Tilbyder har full ledelse av eget arbeid, bestemmer metode, tidsbruk innenfor avtalt tidsrom med kunden, og stiller som hovedregel med eget utstyr, med mindre annet er avtalt direkte med kunden.

Tilbyder plikter å sørge for at alle personer som opptrer og jobber på vegne av tilbyderen må være kvalifisert til å yte tilbudt tjeneste etter alminnelig faglig og etisk god standard. Tilbyder plikter videre å utføre sine tjenester i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og regler. Brudd på faglig eller etisk alminnelig standard, eller brudd på gjeldende lover og regler kan føre til at Leii beslutter, uten forvarsel, å utestenge Tilbyder fra Plattformen. Tilbyder må kunne fremlegge legitimasjon på alle ansatte som har profil i Leiis plattform. Det er kun personer som er ansatt eller som er formelt tilknyttet tilbyderen i tilbyders foretak som kan brukes til å utføre tjenestene som bestilles gjennom plattformen.

Som tilbyder definerer du selv tjenesten du ønsker å tilby, samt din egen markedsverdi. Du oppgir selv ditt kompetansenivå i den aktuelle kategorien. Leii vil at du skal gjøre rede for dine tjenester i Plattformen på en attraktiv og overbevisende måte, men du plikter å beskrive dine kvalifikasjoner og din erfaring så nøyaktig og sannferdig som mulig.  

Reklamasjon og klage

Reklamasjoner rettes til Tilbyder som er ansvarlig for kvalitet, retting og eventuelt prisavslag. Leii kan fasilitere kommunikasjon og oppgjørstekniske justeringer uten å påta seg resultatansvar.

Dersom Leii påføres kostnader i forbindelse med en tvist med kunde, forbeholder Leii seg retten til å få dekket sine kostnader av tilbyder. (Se Ansvarsbegrensning og Ansvar)

Feil og mangler ved tjenesten

Feil/mangler håndteres mellom kunde og Tilbyder. Eventuelle justeringer av oppgjør skjer etter dokumentert avtale mellom partene, og Leii kan kun justere utbetaling etter manuell vurdering med skriftlig begrunnelse og klageadgang (se Betaling og Avlisting/Klage). Automatiserte trekk som sanksjon benyttes ikke.

Krav til dokumentasjon

Godkjenninger, det være seg momsregistrering, godkjenning av ansvarsrett, sentral godkjenning eller andre godkjenninger som kreves for at bedriften får utøve sitt virke.

AA registeret

Tilbyders ansatte skal være registrert i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret).

Offentlig godkjenning

Tilbyder av tjenester med krav til offentlig godkjenning som for eksempel renholdstjenester skal ha alle godkjenninger og tillatelser som er nødvendige for å tilby tjenesten. Tilbyder må ha offentlig godkjenning fra Arbeidstilsynet i henhold til forskrift om godkjenning av renholdsvirksomheter (FOR-2012-05-08-408). For øvrig skal tilbyder overholde alle gjeldende lover og regler ved sin utøvelse av renholdstjenester i tilknytning til Leiis plattform.

Godkjenningen må være gyldig til enhver tid under utførelsen av oppdrag gjennom Leii. Dersom godkjenningen faller bort, kan Leii umiddelbart stenge Tilbyders tilgang til Plattformen og tilby kunden å benytte en annen godkjent leverandør via Plattformen.

Utstyr og lokaler

For utførelse av tjeneste plikter tilbyder å sette seg inn i hvilke krav som gjelder tilknyttet hvilket utstyr, herunder verktøy og/eller lokaler, som er pålagt å ha etter aktuell lovgivning, andre bestemmelser eller alminnelig oppfattelse av hva som anses nødvendig innen den aktuelle bransjen. Det er tilbyders plikt å holde oversikt over pålagt og/eller nødvendig utstyr som kreves for å levere tjenesten som er beskrevet under tilbyders profil(er) i Plattformen.

Forventningsavklaring – Sjekkliste

Tilbyder plikter å informere kunden om forhold kunden selv må ordne og/eller anskaffe for at du som tilbyder skal kunne levere tjenesten som avtalt. Du som tilbyder plikter derfor å sikre at det utarbeides en sjekkliste hvor utstyr m.m som er påkrevd for at tjenesten skal kunne leveres i henhold til beskrivelse i profilen, men som du selv ikke kan stå for og/eller medbringe til kunden, skal oppføres. Sjekklisten skal komme tydelig fram i tilbyderens egen beskrivelse av tjenesten som er synlig for kunden under og etter bestilling av tjenesten. Kunden må akseptere tjenestens innhold, herunder sjekklisten, før avtalen om bestilling og levering av tjenesten inngås. Tilbyder er ansvarlig for at kundens sjekkliste er oppdatert og fullstendig, og inneholder alt kunden selv må ordne før du møter opp og leverer tjenesten.

Utlån av utstyr o.l, fra kunde til tilbyder eller fra tilbyder til kunde, som benyttes direkte eller indirekte i forbindelse med forberedelser, avvikling eller sluttføring av leveranse av tjeneste gjennom Leii, skjer på kundens og tilbyderens egen regning og risiko.

Tilgjengelighet

Kalenderen

Tilbyder plikter å holde sin kalender organisert og oppdatert til enhver tid. Tilbyder bestemmer helt og holdent selv hvor ofte og hvor mye hun/han skal være tilgjengelig for leveranser.

Du er forpliktet til å være tilgjengelig for bestilling og leveranse på de tidspunktene som er registrert som ledig tid i kalenderen under Min Profil. Eventuelle endringer må oppdateres så raskt som mulig. Hyppige avslag på tider Tilbyder selv har merket som ledig kan påvirke rangering

Chat

Kommunikasjon om oppdrag skal skje i plattformens chat. Leii har maskinell og manuell innsyn for tvisteløsning, sikkerhet og monitorering for overholdelse av tilbyder- og brukervilkår. Dette forbudet begrenser ikke Tilbyders adgang til å drive virksomhet utenfor plattformen generelt.

Skatter og avgifter

Foretak (AS/ENK) er ansvarlig for egen MVA/skatt/rapportering.

Privatperson via PayoutPartner: Skattetrekk, arbeidsgiveravgift og lovpålagt rapportering håndteres av PayoutPartner i henhold til deres vilkår. Leii er ikke arbeidsgiver i slike forhold. Leii kan dele nødvendige oppdrags-/persondata med PayoutPartner for utbetaling og lovpålagt rapportering (se Personvern).

Personvern

Tilbyder er behandlingsansvarlig for egne ansattes data som legges inn. Leii er databehandler for Tilbyders data i plattformen, jf. databehandleravtale.

PayoutPartner oppføres som underbehandler for Tilbydere som velger denne utbetalingsløsningen (kun nødvendige data deles).

Bestilling og leveranse av tjenester

Det gis ingen garanti for mengden av oppdrag. Kundene velger selv å bestille tjenester etter eget ønske og behov. Du som tilbyder er fullt ut innforstått med at Leii ikke kan garantere at du mottar bestilling av oppdrag. 

Med utgangspunkt i din profil (din redegjørelse over dine tjenester) og din kalender (din tilgjengelighet) vil Leii presentere din(e) profil(er) for kunder med bakgrunn i kundenes beskrivelse av ønsket tjeneste, og med hensyn til kundens ønske med tanke på tid, sted og omfang av ønsket tjeneste. 

Når du mottar en forespørsel fra en kunde kan du selv velge om du vil akseptere oppdraget eller ikke. Når du har akseptert oppdraget har du en bindende avtale om leveranse av tjenesten.

Manglende oppmøte

Dersom du ikke møter opp til avtalt sted og/eller til avtalt tid, vil som et klart utgangspunkt kundens plikt til å betale for tjenesten falle bort. Du som tilbyder er fullt ut innforstått med at du kan bli stilt erstatningsrettslig ansvarlig for det tap både kunde og eventuelt Leii måtte lide som en følge av manglende oppmøte (Se Ansvar).

Dersom ikke kunde eller eventuell stedfortreder befinner seg på det avtalte stedet til avtalt tid slik at det blir umulig eller svært vanskelig for deg å levere tjenesten som avtalt, står avtale om full betaling fast.

Dersom du og/eller kunde/stedfortreder blir forsinket til det avtalte stedet for leveranse, slik at kvaliteten på leveransen blir forringet eller avkortet og om kunden fremsetter klage til Leii, plikter begge parter å finne en minnelig løsning, enten partene seg imellom via chatten i Plattformen eller ved å benytte Leiis klageprosedyre (Se Klager og Tilbakemeldinger).

Kommunikasjon

Tilbyder kommuniserer direkte med kunde i chatten (Se Tilgjengelighet). Leii forbeholder seg retten til innsyn i chatten.

Det er ikke tillatt å kommunisere med kunden angående aktuell leveranse på annen måte enn i chatten. Leii har ikke ansvar for informasjon som blir kommunisert mellom tilbyder og kunde, men kan likevel benytte chatten som grunnlag for å løse tvister mellom tilbyder og kunde, og/eller for å dokumentere brudd på avtalen mellom tilbyder og kunde. Misbruk av chatten, så som f.eks. usømmelig eller krenkende adferd, er uakseptabelt og vil føre til øyeblikkelig utestengelse uten forvarsel fra Leii.

Leii vil kunne sende tilbyder e-post og tekstmeldinger med informasjon knyttet til tjenestene, f.eks. bestillingsbekreftelser og meldinger om innkommende henvendelser fra kundene.

Pris og betaling

Prissetting.

Tilbyder fastsetter selv sine priser og eventuelle tilleggstjenester.

Betalingsflyt (formidlermodell med innkreving via Leii):

Kunden betaler for tjenesten gjennom plattformens betalingsløsning (f.eks. Klarna). Oppgjøret utbetales fra PSP til Leii. Etter mottatt oppgjør utbetaler Leii vederlaget videre til Tilbyder (foretak) eller til Tilbyder via PayoutPartner (dersom Tilbyder er privatperson), og Leii beholder avtalt administrasjonsgebyr/provisjon.

Begrenset innkrevingsfullmakt: Leii opptrer som begrenset innkrevingsfullmektig/betalingsformidler for Tilbyder. Betaling fra kunde til Leii anses som betalt til Tilbyder, slik at kunden har oppfylt sin betalingsplikt. Leii er ikke arbeidsgiver og ikke part i selve tjenesteleveransen.

Ingen automatisk “holdback” som sanksjon: Eventuelle justeringer av oppgjør (f.eks. dokumenterte prisavslag etter reklamasjon) kan kun skje etter manuell vurdering, skriftlig begrunnelse og med rett til omprøving (se Avlisting/Klage).

Utbetalingsrytme og frist: Leii utbetaler uten unødig opphold etter mottatt PSP-oppgjør og eventuell avtalefestet sikkerhets-/refusjonsfrist.

Privatpersoner via PayoutPartner: Når Tilbyder er privatperson, utbetaler Leii Tilbyders andel til PayoutPartner, som håndterer skattetrekk/rapportering før netto utbetaling til Tilbyder. Tilbyder aksepterer PayoutPartners vilkår.

Leii sin provisjonsmodell står beskrivet her, med gjeldende kostnader for Tilbydere: https://leii.no/register/intro

Policy – faste vaskeavtaler

Når en kunde bestiller fast vaskehjelp, er det obligatorisk å bruke abonnementfunksjonen i Leii etter første gjenomført vask. Dette sikrer både kunden og deg som tilbyder forutsigbarhet, betaling og gjennomføring. Faste avtaler skal ikke legges inn som enkeltbestillinger.

Per nå kan du som tilbyder ikke opprette abonnement selv – du må kontakte tilbyderservice for å få dette opprettet.

Lead-beskyttelse (anti-omgåelse)

Når Leii har formidlet første kontakt mellom kunde og Tilbyder, skal oppdrag som følger av denne kontakten de neste 365 dagene bestilles via Leii.

Dette begrens­er ikke Tilbyders rett til å markedsføre seg og ta andre kunder utenfor plattformen.

Brudd kan medføre et omgåelsesgebyr tilsvarende uteblitt provisjon for dokumenterte oppdrag og/eller utestenging fra Plattformen, etter manuell vurdering, skriftlig begrunnelse og rett til omprøving/megling.

All kommunikasjon mellom tilbydere og kunde skal skje gjennom Leii sin chat og Leii sine andre kommunikasjonsmuligheter på plattformen. All betaling skal skje gjennom Leii sin plattform.

Det er ikke lov å dele annen kontaktinformasjon som leder til utenfor plattformen, f.eks nettstedadresser, e-post, sosiale medierkontoer eller telefonnummer.

Tilbyderservice

Leii har tilbyderservice som vil være tilgjengelig for å besvare spørsmål og andre henvendelser fra tilbyderne og kunder.

For å kunne forbedre oss er vi også alltid opptatt av å få tilbakemelding fra tilbydere, og tilbyder oppfordres til å ta kontakt med oss om forbedringer eller endringsforslag, men da gjennom angitte kommunikasjonskanaler.

Epost: tilbyder@leii.no

Kontaktinformasjon

Selskapsnavn: Leii AS
Org. Nr: 927 765 403
Adresse (Besøk og post): Hoffsveien 4, 0275 Oslo
Telefon: +47 41 27 66 66
Epost kundeservice: tilbyder@leii.no

Ansvar

Tilbyder har ansvar for alle forhold knyttet til egen virksomhet, herunder fullt ut ansvar for alle forhold knyttet til leveranse av den eller de tjenester som tilbys og leveres.

Tilbyder må selv stå ansvarlig for egne ansatte, eller andre aktører som tilbyder svarer for.

Tilbyder må selv stå ansvarlig for å organisere sin virksomhet i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og regler.

Tilbyder må selv stå ansvarlig for å sikre at tjenesten markedsføres, planlegges og utføres i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og regler.

Tilbyder må selv stå ansvarlig for at tjenesten leveres i samsvar med det som er avtalt med kunden og til den kvalitet som kunden må kunne forvente etter alminnelige faglige og etiske normer.

Avlistning, nedranking og tilgangsbegrensning

Beslutninger om avlisting, nedranking, midlertidig/permanent tilgangsbegrensning eller opphør fattes av mennesker, ikke utelukkende algoritmer.

Tilbyder har rett til skriftlig begrunnelse («statement of reasons»).

Tilbyder kan be om omprøving; Leii svarer uten ugrunnet opphold og senest innen 14 dager.

Ved uenighet etter intern klage, kan partene benytte oppførte meklere.

Forsikring

Tilbyder plikter å tegne egne forsikringer, herunder ansvarsforsikringer. Før tjeneste kan tilbys til kunder via Plattformen plikter tilbyder uoppfordret å dokumentere ovenfor Leii at tilbyder er tilstrekkelig forsikret.

Dersom tilbyder, for gjennomføring av tjenester, er pålagt etter lov, etter øvrige bestemmelser eller innenfor sin bransje er anbefalt, å tegne særlige forsikringer, skal slike forsikringer tegnes før tjeneste kan tilbys til kunder via Plattformen.

Mislighold

Ved vesentlig mislighold av disse vilkårene kan du miste retten til å tilby dine tjenester gjennom Leii. Vesentlig mislighold innebærer i denne sammenheng blant annet gjentagende tilfeller (tre tilfeller eller mer) av manglende oppmøte, forsinkelser, skader eller tyveri.

Tvister

Som bruker av Leii samtykker du til å bidra til å løse eventuelle konflikter gjennom forhandlinger og dialog i minst 30 dager fra klage ble mottatt av Leii før ekstern mekling/domstolsprøving iverksettes.

Dersom det oppstår uenigheter som vi ikke klarer å løse på en minnelig måte skal saken løses ved rettsmekling eller søksmål til Oslo tingrett.

Les også:

Personvernerklæring

Sist oppdatert: 01.06.2025