Hjelpesenter for tilbydere

Hva er Leii? 

Hos Leii kan du tilby tjenestene dine der kunden er. Vi har både event- og hverdagsbaserte tjenester og har for øyeblikket disse 11 kategoriene:



Du velger selv hvilke tjenester du vil tilby, hvilken pris du vil ta, hvor du vil tilby disse tjenestene og hvor mange oppdrag du vil ta. Du har dermed full fleksibilitet.

Etter å ha fått en bestilling åpnes det en chat mellom deg og kunden. Der kan du stille de spørsmålene du trenger svar på for å utføre oppdraget, samt svare på spørsmålene til kunden.

Hvem passer Leii for? 

Fleksibiliteten du har som tilbyder gjør at Leii passer de aller fleste. Du legger selv inn når du er tilgjengelig slik at du ikke får oppdrag når det ikke passer for deg. Om du vil ta flere oppdrag om dagen eller ett i halvåret er helt opp til deg. Du kan dermed bruke appen som en måte å tjene litt ekstra på hobbyen din, som en deltidsjobb ved siden av studier eller som en fulltidsjobb. Dette avhenger dog av hvilke tjenester du tilbyr, hvilken pris du setter og hvor mye tilgjengelighet du har lagt inn. 

Dersom du skrur av direktebestilling vil du få forespørsler som du har 24 timer på å godta eller avslå. 

Er du usikker på om du passer innenfor en kategori? Kontakt oss på tilbyder@leii.no så hjelper vi deg.

Er man mva-pliktig som tilbyder i Leii?

Det avhenger av hvilken kategori du tilbyder tjenester innen og hvor mye du har omsatt for. Dersom du overstiger 50 000 i omsetning innenfor mva-pliktige varer og tjenester på 365 dager må du registrere deg i mva-registeret. Er du registrert som privatperson tar vår samarbeidspartner, ManyMore, seg av mva. 

I disse kategoriene er du mva-pliktig: 
– Bartender 
– Behandling 
– Dyrepass 
– Fotograf
– Frisør/stylist 
– Kokk 
– Renhold 

I disse kategoriene er du ikke mva-pliktig: 
– Artist 
– DJ 
– Privatlærer
– PT 

Hvor mye tjener man som tilbyder?

Du velger selv hvilken pris du vil ta, hvor mye tilgjengelighet du vil legge inn og hvor mange av oppdragene du takker ja til. Hvor mye du tjener er derfor i stor grad opp til deg. Under ser du hvor mye du får utbetalt hvis du setter prisen til 1250 kr, både hvis du er privatperson og hvis du har et enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. 

Som ENK eller AS er du selv ansvarlig for mva og skatt. Som privatperson tar ManyMore, vår samarbeidspartner, seg av arbeidsgiveravgift, mva og skatt. Du får dermed utbetalt netto lønn. 

Hvordan endrer jeg en bestilling?

Ønsker du å kansellere en bestilling kan du ta kontakt med oss på +47 41 27 66 66, tilbyder@leii.no eller via kontaktskjemaet her: https://leii.no/kontakt

Dersom du ønsker å endre tidspunktet for en bestilling trykker du på «Foreslå ny tid» øverst til høyre, velger tiden du ønsker å foreslå og trykker deretter på «Foreslå ny tid» nederst på skjermen. Vent deretter på at kunden enten avslår eller godtar forslaget. 



Ønsker kunden å legge til noen tillegg? Trykk på «Opprett tilpasset tilleggstjeneste», skriv inn tittel, beskrivelse, pris og varighet, og trykk på «Send tilbud til kunde». Vent deretter på at kunden trykker «Bestill».

Hvordan fungerer forespørsler?

Hva er forskjellen på forespørsler og direktebestilling? 
Du kan velge om kundene kan bestille tjenestene dine direkte eller med en forespørsel. Dersom du velger direkte vil de kunne legge inn bestillinger innenfor den tiden du har satt deg som tilgjengelig. Dersom du velger forespørsler vil kunden sende deg en forespørsel som du deretter kan velge å godta eller avslå. 

Når du får en forespørsel 
Du vil få en melding når du får en forespørsel, samt at du kan se forespørselen under «Bookings». Trykk på bestillingen og deretter på «Avslå» eller «Godta». Dette må gjøres innen 24 timer, hvis ikke vil den avslås automatisk. 

Etter at du har godtatt forespørselen må kunden betale for tjenesten. Bestillingen er ikke aktiv før betalingen er gjennomført.

Hvordan fungerer ratings?

Etter at et oppdrag er fullført vil kunden få en varsling om å vurdere tjenesten. For å se antall stjerner kunden har gitt kan du gå til «Bookings», «Se tidligere bestillinger», velge riktig tjeneste og deretter «Vis detaljer». Dersom det er lagt inn en vurdering av kunden vil det se ut slik som på bildet under. 

Hvordan fungerer utbetalingene fra Leii? 

For selskaper
Utbetalingene inkluderer mva og skatt. Du er dermed selv ansvarlig for å betale inn dette. Bilag til regnskapet vil du få på e-post. Vi gjennomfører utbetalingene annenhver onsdag, og du vil normalt ha pengene på konto innen fredagen etter. 

For privatpersoner
Du får utbetalt netto lønn av ManyMore. De tar seg av mva, arbeidsgiveravgift og skatt. Du får utbetalingene ukentlig. Sammen med lønnen vil du også få en lønnsslipp fra ManyMore.

Hvordan kommuniserer jeg med kundene?

Når en kunde har bestilt en tjeneste åpnes det en chat mellom deg og kunden. Her sendes det en automatisk melding fra Leii med spørsmål om hvor tjenesten skal leveres. Deretter kan både du og kunde stille de spørsmålene dere lurer på og gi informasjonen som kreves for å fullføre oppdraget på en god måte, både for deg og kunden. 

Hvordan registrere seg som tilbyder?

1. Opprett en bruker 
Brukeren din kobles til telefonnummeret ditt. Du trenger dermed ikke å huske et passord for å logge inn senere. Etter å ha lagt inn telefonnummeret ditt legger du inn navn og e-postadresse. 

2. Opprett en tilbyderprofil 
Velg hvilken kategori du tilbyr tjenester innen, hvilken selskapsform du har eller om du er en privatperson, informasjon om selskapet ditt eller deg som privatperson, selvbeskrivelse og bilder. 

3. Legg til tjenester 
Her legger du inn tittel, beskrivelse og bilde. Deretter velger du områdene du ønsker å tilby tjenesten i, hvilken pris du tar, hvor mange deltakere som er inkludert, hva som er inkludert og hva kunden må stille med selv. Under prisen vil du se en utregning av hvor mye du får utbetalt. 

Du kan legge til så mange tjenester du ønsker. 

3.1 Tillegg 
Kan du ta med utstyr mot et tillegg i prisen? Eller kan det være flere deltakere hvis du får bedre betalt. Legg til tillegg slik at kunden kan velge om vedkommende vil legge det til eller ikke. 

Er du kokk kan du for eksempel sette en grunnpris som gjelder et visst antall og legge til kuvert som tillegg. 

4. Sett tilgjengelighet 
Velg om du skal være tilgjengelig som standard, om du skal motta forespørsler eller bestilles direkte, hvilke dager og tider du vanligvis jobber og hvor lang tid i forveien en kunde må bestille deg. Deretter kan du redigere de enkelte dagene under «kalender».

Hvordan ta bra bilder til profilen?

Profilbilde 
Ta et bilde av deg selv forfra. Ha en uskarp bakgrunn eller en bakgrunn uten forstyrrende elementer. Ikke stå for langt unna, kunden ønsker å se ansiktet ditt og få et forhold til deg før de bestiller. 

Nedenfor ser du noen forslag til hvordan vi anbefaler at profilbildet ditt ser ut. 



Forsidebilde 
La bildet vise hvilken kategori du tilbyr tjenester innen. Vis gjerne deg selv mens du utfører tjenesten. 

Nedenfor ser du noen forslag til hvordan vi anbefaler at forsidebildet ditt ser ut. 

Kan man jobbe deltid gjennom Leii?

Ja, du velger selv hvor mye tilgjengelighet du ønsker å legge inn. Om det er en gang i kvartalet eller åtte timer hver dag er helt opp til deg. 

Hvor mange oppdrag du får vil variere ut ifra prisen du setter på tjenestene, teksten og bildene du har brukt på profilen din og når/hvor mye tilgjengelighet du har lagt inn.

Må man ha selskap for å være registrert i Leii?

Nei, det må du ikke. Du kan velge om du vil registrere deg med enkeltpersonsforetak, aksjeselskap eller som privatperson. 

Registrerer du deg med et selskap må du legge inn selskapsnavn, organisasjonsnummer og adressen selskapet er registrert på. 

Registrerer du deg som privatperson må du legge inn personnummer og adressen din. Du signerer da en avtale med ManyMore, vår samarbeidspartneren på utbetaling til privatpersoner. De tar hånd om mva, arbeidsgiveravgift og skatt slik at du får utbetalt netto lønn.

Hvordan fungerer tilpasset forespørsel?

Dersom kunden ikke finner en passende tjeneste å bestille kan vedkommende sende en tilpasset forespørsel. Du vil da få en e-post og varsling i appen med informasjonen kunden har lagt inn. I appen vil du kunne gi et pristilbud og legge til eventuelle forbehold. Deretter er det bare å vente og se om kunden godtar ditt eller en annen tilbyder sitt pristilbud. 

Fant du ikke svar på det du lurte på? Send en e-post til tilbyder@leii.no eller ta kontakt med tilbyder-service her: